Rust en balans vinden

Een aantal tips om meer rust te krijgen rondom het solliciteren!

1. Maak je alleen druk om "nu"

Is je hoofd gevuld met zorgen over de toekomst? Hoelang heb ik recht op een WW? Vind ik ooit wel weer een passende baan? Wanneer komt de eerste uitnodiging voor een gesprek? Beperk jezelf dan even alleen tot vandaag. Maak je geen zorgen over morgen want vandaag heeft al genoeg aan zichzelf. 

2. Richt al je aandacht op wat je doet

Denk tijdens het solliciteren alleen aan solliciteren, en tijdens het eten koken aan de maaltijd! Richt je aandacht alleen op datgene wat je aan het doen bent. Verdrink niet in de sollicitaties die je er nog uit wilt doen vandaag. Focus je op één taak of één sollicitatie tegelijk. Als je een sollicitatiebrief moet schrijven, houd je aandacht dan bij het schrijven en ga geen andere vacatures tussendoor zoeken. 

3. Stop met moeten, start met willen, omdat jij het wilt!

Ja, je hebt een sollicitatieplicht (omdat je een uitkering ontvangt) en ja, je moet snel een nieuwe baan vinden voordat het potje leeg is. Dit moeten leidt echter tot een gevoel van druk, stress en afkeer. Stop met moeten, en start meer te willen. Wat voor werk wil je straks gaan doen?

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging in je werk? Ga gesprekken aan en zoek naar mogelijkheden. Je moet niet naar je werk. Je wilt naar je werk, of je kiest ervoor naar je werk te gaan. Het is jouw keuze, niets moet. 

4. Sluit af en kijk vooruit 

Wat is gebeurd is gebeurd. Je kunt er nu niets meer aan veranderen, en je moet verder met je leven. Blijf niet hangen in het verleden, heb geen spijt van wat je hebt gedaan of juist niet hebt gedaan. Op dat moment nam je de keuze die jou het beste leek. 

Ben je boos op iemand, misschien omdat je je baan bent kwijtgeraakt? Of omdat je werkcoach (UWV) je niet begrijpt? Weet dan dat boosheid uiteindelijk alleen schadelijk is voor jezelf. Kalmeer jezelf en accepteer de situatie.

Door boos te zijn, voel je je ongelukkig en word je ook nog eens een onaangenaam persoon om mee op te trekken. Kun je je woede niet onder controle krijgen? Probeer er dan over te schrijven, met andere over praten, bidden of mediteren en besef dat je alleen jezelf tekort doet.

5. Plan "quality time" voor jezelf in

Wanneer heb je voor het laatst in je eentje van iets genoten? Plan regelmatig een momentje voor jezelf in, waarin je de tijd neemt om lekker te lezen, een film te kijken, door de natuur te fietsen, te sporten of eens te genieten van een goede reep chocolade. 

Iedereen heeft af en toe tijd voor zichzelf nodig. Door af en toe alleen te zijn kun je even rustig nadenken, kun je doen waar je zelf zin in hebt en hoef je met niemand rekening te houden.

6. Weet dat je geduldig moet zijn

Je kunt je gefrustreerd voelen als je druk aan het solliciteren bent, en steeds wordt geconfronteerd met de ene naar de andere afwijzing. Herinner jezelf eraan dat je geduld moet hebben. Sommige dingen hebben tijd nodig, niet alles kan zo snel gaan als jij wilt. Door geduld te oefenen voel je je rustiger. 

Lees hier meer tips om rustig te kunnen solliciteren? 

7. Ga naar buiten om te bewegen

Sleep jezelf de deur uit, zelfs als je geen zin hebt. Achter de computer zitten de hele dag maakt je sloom. Wanneer je buiten beweegt combineer je de helende krachten van helder daglicht, natuurlijke rust, frisse buitenlucht en gezonde beweging. Ga bijvoorbeeld lopen, en stap minimaal een halfuur stevig door. Je zult merken dat je je heerlijk gaat voelen. En misschien kom je juist dan op nieuwe ideeën etc. 

Wandeloefening: Ga op zoek naar dingen die je niet eerder zijn opgevallen. Doe dit wanneer je bijvoorbeeld door je eigen buurt loopt, of wanneer je de hond uitlaat. Kijk eens met andere ogen naar je omgeving, leef niet op de automatische piloot. Kijk echt om je heen, en neem de omgeving in je op. Wat is er de laatste tijd verandert? 

8. Stop met jezelf naar beneden halen

Vergelijk jezelf niet met iemand die volgens jou knapper, slimmer, spontaner of socialer is. Stop met vergelijken en accepteer jezelf. Jij bent wie je bent, en zo ben je goed. Wat anderen ook zeggen of denken. Waardeer jezelf zoals je bent! 

9. Wat is het slechtste scenario?

Wanneer je je zorgen maakt over iets (bijvoorbeeld de duur van je WW-uitkering), vergroot dit dan eens uit. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Bedenk daarnaast ook wat er waarschijnlijk zal gebeuren. Bekijk vervolgens wat je zou kunnen doen om de schade te beperken als het ergste scenario zal uitkomen. Hoe kun je je hierop voorbereiden?

10. Vergeet niet te leren van het verleden

Niemand weet hoe de perfecte sollicitatie eruit ziet. Daarnaast maakt iedereen fouten tijdens het solliciteren. Wanneer bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek niet goed is gegaan, leer ervan en bereid je de volgende keer goed voor. Vervelende dingen kunnen je een rijker en sterker mens maken, als je bereid bent op zoek te gaan naar de les. Het leven probeert je altijd iets te leren, sta dus open voor deze lessen. 

Lees ook het artikel: Kabbelend beekje of bruisende waterval?

Tekst: Riette Jochemsen Foto: Seyed Mostafa Zamani